Izvēlne

vakances bonusi stāsti lidosta "rīga" kontakti piesakies darbā!

Putnu lielceļa kontrole

Mareks ikdienā rūpējas par to, lai mazinātu putnu un dzīvnieku interesi par iekļūšanu lidostas teritorijā.

Putni un dzīvnieki: drošībai nevēlami viesi, ko izraida ar cieņu

Dažādas situācijas savā darbā ir piedzīvojis putnu un dzīvnieku kontroles speciālists Mareks Arbidāns, kurš šajā amatā strādā jau septiņus gadus. Mareks stāsta, ka pirmajā vietā lidostā vienmēr ir drošība, tieši tāpēc putnu un dzīvnieku kontroles speciālista amats ir ļoti nozīmīgs. Lidostā šobrīd darbojas trīs šādi speciālisti, kas ik dienu rūpējas par to, lai lidostas teritorijā esošie putni un dzīvnieki neapdraudētu lidmašīnu pacelšanos un nolaišanos.

Visvairāk putnu lidostas teritorijā sastopami pavasaros un rudeņos, kad notiek aktīva migrācija – Rīgas lidosta atrodas tieši uz “putnu lielceļa”. Visi lidostas teritorijā esošie putni tiek piefiksēti - speciālā iekārtā tiek ievadīta putnu atrašanās vieta, to suga un aptuvenais skaits, iegūtos datus pēc tam analizē un vērtē, lai labāk izprastu spārnaiņu ieradumus un līdz ar to veiksmīgāk plānotu, kā tos aizgaiņāt tālāk no skrejceļa. Nepieciešamības gadījumā putni no lidostas teritorijas tiek aizbiedēti ar dažādām skaņām vai pirotehnikas palīdzību, savukārt teritorijā iemaldījušos dzīvniekus – lapsas, zaķus, kā arī noklīdušus suņus un kaķus no lidostas izraida, norādot, kur atrodams ceļš uz ārpasauli.

Tomēr dažkārt tiek piedzīvoti arī gadījumi, kad notiek lidmašīnas un putna sadursme. Tādos gadījumos lidmašīnai nereti ir jāatgriežas lidostā, un tas rada neērtības pasažieriem un zaudējumus aviokompānijai. “Visbīstamākie gadījumi ir tie, kuros tiek bojāts dzinējs, tad lidmašīna vairs nevar lidot. Tādā veidā rodas virkne izmaksu - lidmašīnas remonts, kā arī citi izdevumi. Tāpat cilvēkiem rodas dažādi apgrūtinājumi - viņi laicīgi neierodas galamērķī vai nokavē savienotos reisus. Aviokompānijai ir jāizmaksā kompensācijas, jāmaksā par izmitināšanu, ēdināšanu utt. Tāpat arī jāmaina uz lidmašīnas uzliktā pārtika - reiss tiek atcelts, bet nākamajam reisam jau nepieciešama jauna pārtika. Tas viss rada pamatīgas izmaksas,” atklāj Mareks.

Putnu un dzīvnieku kontroles speciālista iemaņas var apgūt tikai lidostas nodrošinātajās apmācībās un praktiskajā ikdienas darbā, taču, kā uzsver Mareks, ļoti noderīgas šajā darbā ir ornitologa zināšanas. “Mums ir jāpazīst putni un jāspēj prognozēt to uzvedība. Jāzina, kurā brīdī putni spēj radīt potenciālus draudus un jāpieņem attiecīgais lēmums,” stāsta Mareks.

Valters

Darbs, kas ievelk

Anita ir aviācijas drošības inspektore. Viņa rūpējas par lidojuma drošību - pārbauda, lai mantās nebūtu aizliegtu priekšmetu un bīstamu vielu.

Valters

Stjuarte uz zemes

Ieva ir pasažieru apkalpošanas aģente. Viņa ir atbildīga par pasažieru un bagāžas reģistrēšanu pirms reisa.

Valters

Pasažieru lielākais draugs un palīgs

Andris ir inspektors - patrulētājs. Ikdienā rūpējas par sabiedrisko kārtību un drošību lidostas termināļos.

Skrien, bet ne ātrāk par 30km/h

Skrien, bet ne ātrāk par 30km/h

Ainārs ir Rīgas lidostas perona inspektors un atbild par kārtību uz perona.

Putnu lielceļa kontrole

Putnu lielceļa kontrole

Mareks ikdienā rūpējas par to, lai mazinātu putnu un dzīvnieku interesi par iekļūšanu lidostas teritorijā.

Ikviens kilograms ir būtisks

Ikviens kilograms ir būtisks

Marika rūpīgi seko līdzi, vai dokumentos norādītais cilvēku un bagāžas skaits atbilst patiesībai reālajā dzīvē

Vienmēr kaut kas jauns

Vienmēr kaut kas jauns

Baiba uzskata, ka pats galvenais pasažieru apkalpošanas aģenta darbā ir vēlme strādāt lidostā, savukārt visu pārējo var apgūt tikai un vienīgi praksē

Valters

"Oskars ēno" lidostā

Lidostā strādā vairāk nekā 1200 darbinieki 280 dažādās profesijās. LNT raidījumā "Oskars ēno" kopā ar Oskaru Leperu iespējams tuvāk iepazīt četras no tām: pasažieru apkalpošanas aģents, gaisa kuģu tehnikas pārzinis, gaisa kuģu apkalpošanas aģents, kā arī putnu un dzīvnieku kontroles speciālists.